088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault Mégane III RS,

In 2009 wordt de Mégane III RS geïntroduceerd. Een zeer opvallend gestileerde auto die enkel in 3-deurs coupé te verkrijgen is, in tegenstelling tot de voorganger. Een van de sterkste punten van de nieuwe Mégane RS. is onder de motorkap te vinden. Lees meer over de Mégane 3 RS bij VKV Renault.

Motor Mégane RS

Het max. vermogen van de motor in deze generatie Mégane RS bedraagt 250 pk bij 5.500 tpm en hij beschikt over een max. koppel van 340 nm bij 3.000 tpm. Dit betekent maar liefst een specifiek vermogen van 125 pk per liter! En 80 % van het koppel is reeds aanwezig bij 1900 tpm! 25 % van de motor bestanddelen zijn nieuw ten opzichte van de 230 pk versie van de Mégane F1 Team R26. De versnellingsbak is ook een oude bekende, wel met wat aanpassingen om een nog sportiever gevoel op te wekken. De Mégane RS sprint in slechts 6,1 sec. naar de 100 km/h en de 1000 meter met staande start wordt in 25,7 sec. afgelegd.

Nieuw is het Renault Sport Dynamic Management systeem dat toestaat om de gevoeligheid van het gaspedaal in te stellen. De nieuwe Mégane RS profiteert van de ervaring die is opgedaan met de R26.R, inclusief onafhankelijk scharnierende draagarmconstructie en een torsieas achter met schroefveren. Voor elke klant is er wat wils, want de RS is leverbaar met 2 soorten onderstellen: Sport chassis met een ideale balans tussen sportief rijden en rijcomfort en een Cup chassis met een stijvere ophanging en voorzien van een limited sperdifferentieel voor uitstekende tractie, zeer geschikt voor gebruik op het circuit.

De onafhankelijke draagarmconstructie aan de voorzijde zorgt ervoor dat besturing en aandrijving zo min mogelijk last van elkaar hebben. De besturing van de nieuwe Renault Mégane III RS is compleet losgekoppeld van de demping, dit in tegenstelling tot een gebruikelijke MacPherson ophanging. In Renault termen heet dit “pivot indépendant”. Het verschijnsel “torque steer” (aandrijfkrachten in stuurwiel voelbaar) wordt hierbij voorkomen. Bovendien is er sprake van een aanzienlijke verlaging van het onafgeveerde gewicht dankzij veelvuldig gebruik van aluminium, waarvan de wegligging uiteraard profiteert. Het subframe is ook aangepakt, waardoor de stijfheid van het geheel maar liefst 3 x zo groot is als bij de Mégane II RS modellen!

Het Cup chassis profiteert naast het uitstekende onderstel ook nog van het mechanische slipdifferentieel. Overall rolt de RS in Cup-trim 15 % minder om zijn lengte-as dankzij een grotere stabilisatorstang. De dempers zijn ook aangepast en de stijfheid van de veren is 35 % stugger aan de voorzijde en maar liefst 38 % aan de achterzijde ten opzichte van het Sport chassis. Uitgerust met een limited slip differential (LSD) kan de Cup zijn 250 pk prima kwijt op het asfalt. Een nieuwe Mégane RS Cup versie is eenvoudig te herkennen aan de rode remklauwen en gegroefde remschijven. Als optie zijn ook 19″ wielen beschikbaar met een bijzonder design (zwart/metaal look).

Mégane RS interieur

Het interieur is comfortabel ingericht met mooie materialen en zeer goede sportstoelen, als optie met Recaro. De RS monitor is een nieuwe gimmick voor Renault, het is een elektronisch systeem dat via diverse sensoren informatie over het rijden laat zien. De informatie wordt op een centraal geplaatst display in het dashboard getoond. Het is een soort mini uitgave van het systeem dat we kennen uit bijv. de Nissan GT-R en echt uniek in zijn klasse. Zo kun je G-krachten en acceleratie meten, rondetijden bijhouden, turbodruk en vermogen laten zien en nog meer van dat soort zaken.

De Mégane RS is een topper in het Renault Sport gamma en wordt door de internationale pers geroemd om zijn kwaliteiten.

Renault Mégane III RS foto’s


De specialist voor de Renault Mégane RS

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen