088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 8 Gordini,

De Renault 8 werd in de zomer van 1962 gepresenteerd en kenmerkte zich door z’n rechthoekige vorm. De R8 was technisch voor een groot deel gebaseerd op de Dauphine. In het najaar van 1964 kwam de eerste Gordini op de markt. De auto volgde de Dauphine 1093 op en was uitsluitend leverbaar in de kleur “bleu de France”, al gauw omgedoopt tot Gordini blauw. Net als de Dauphine had de Gordini 2 strepen op kofferdeksel, dak en motorklep.

De bestaande 1108 cc werd door Amédée Gordini onder handen genomen. De cilinderkop werd aangepast, de standaard carburateur werd ingeruild voor twee dubbele Solex exemplaren. Het vermogen nam toe van 54 pk bij de R8 Major tot maar liefst 95 pk bij de 1100 Gordini, een enorme prestatie destijds voor een 1100 cc motor (zelfs vandaag de dag nog). Met deze aanpassing was een topsnelheid van 170 km/h te bereiken.

Het dashboard werd uitgebreid met onder meer een toerenteller en een watertemperatuurmeter. De standaard R8 had al schijfremmen rondom (!), die voor de Renault 8 Gordini natuurlijk behouden bleven. De wielophanging werd op details verstevigd.

Van de 1100 versie van de Renault 8 Gordini werden in totaal 2626 exemplaren gebouwd. De Salon de Paris van 1966 liet een noviteit zien, de 1108 cc motor werd vervangen door een 1255 cc krachtbron, waardoor het vermogen toenam tot 110 pk. Er werd ook voor het eerst in de Renault-historie een vijfversnellingsbak standaard gemonteerd. Een grotere 38 liter brandstoftank werd voorin geplaatst op de bodem van de bagageruimte, dit kwam de wegligging ten goede. Uiterlijk is de 8 Gordini 1300 makkelijk te herkennen aan zijn dubbele koplampen, waarvan de buitenste van halogeen verlichting waren voorzien. Grotere wielen en banden werden ook gemonteerd voor een nog strakkere wegligging. Van de 1300 Gordini werden in totaal 9.381 exemplaren gebouwd. Voor modeljaar 1969 werden naast Gordini blauw de kleuren wit, geel en rood leverbaar.

Het succes van de Renault 8 Gordini straalde natuurlijk uit op het gehele Renault-programma en vooral op de minder gemotoriseerde Renault 8 uitvoeringen, zo kwam in 1968 de 8 S op de markt met het uiterlijk vertoon van de 8 Gordini, maar met een 60 pk 1100cc motor. De 8 S bleef slechts 2 jaar in productie.

De 8 Gordini is een van de bekendste sportieve Renault geworden die ruim 40 jaar later nog steeds zeer geliefd is en veel gezocht wordt.

Renault 8 Gordini foto’s


De specialist voor de R8 Gordini

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen