088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 5 Turbo 1 en 2,

Op de autotentoonstelling van Parijs in 1980 werd een zeer verrassende Renault gepresenteerd voor het grote publiek. Twee jaar eerder echter was het prototype al te zien op dezelfde autotentoonstelling. De productie van de Renault 5 Turbo ging van start in mei 1980. In deze maand werden de eerste vijf exemplaren gebouwd. De carrosserie kwam bij Renault in Flins uit de fabriek en werd daarna bij Heuliez in Cerizay aangepast. Dit bedrijf zorgde voor het verlengen en het verbreden van de carrosserie en het aanbrengen van het aluminium dak en de twee aluminium portieren. Per vrachtwagen werden de carrosserieën bij Alpine in Dieppe afgeleverd waar de auto verder werd afgebouwd. In eerste instantie waren er slechts twee kleuren: rood of blauw. De basisuitstraling van de Renault 5 was nog steeds aanwezig, maar de carrosserie werd op alle fronten aangepast. De portieren van aluminium zijn van vorm gelijk aan de standaard 5.

De voorspatborden zijn uitgebouwd om de grotere spoorbreedte op te kunnen vangen. De voorbumper werd ook flink vergroot en voorzien van extra luchtinlaten en mistlampen. De bumpers, dakranden en skirts werden in een contrasterende kleur uitgevoerd. De achterzijde werd eveneens flink verbreed en dit niet uitsluitend om de bredere wielen onder te brengen. De roosters net achter de portieren zorgden voor de nodige luchttoevoer naar de krachtbron. De motor van de Renault 5 Turbo lag namelijk direct achter de voorstoelen, een zogenaamde middenmotor. De 1397cc 4 cilinder motor uit de 5 Alpine werd gebruikt, voorzien van een Bosch K-Jetronic injectiesysteem. En er werd uiteraard een dikke Garrett T3 turbocompressor en intercooler geplaatst waardoor het vermogen maar liefst 160 pk bij 6000 tr/min bedroeg. De handgeschakelde vijfbak lag helemaal achterin de auto tussen de wielen. De topsnelheid lag dik boven de 200 km/h en de acceleratie van 0 naar 100 km/h bedroeg een flitsende 6,9 seconden.

Renault 5 Turbo 1 en 2 foto’s


De voorwielen

De voorwielen waren met 190/55 HR 340 een stuk smaller dan de achterwielen met 220/55 VR 365. In het modeljaar 1982 kwam Renault ook met gebroken wit en metallic lichtblauw uit. Ook kwamen er andere combinaties voor het extravagante interieur, dat totaal niet leek op dat van de 5 Alpine. Bertone had namelijk speciaal voor de 5 Turbo een nieuw dashboard ontworpen met een opvallend rechthoekig instrumentarium met ronde klokken. Een hele batterij aan klokken was ondergebracht in het dashboard om altijd op de hoogte te zijn van de gezondheid van de motor. Het stuurwiel was ook heel bijzonder met 2 spaken met op een spaak een kleurrijk accent en eronder een rond gat.

In het midden van het dashboard was bij de eerste duizend exemplaren een typeplaatje aangebracht met daarop het serienummer. De stoelen hadden een specifieke vormgeving en aangebouwde hoofdsteunen. Vanaf modeljaar 1982 werden elektrisch bediende portierruiten leverbaar en werden de portieren in normaal plaatstaal uitgevoerd.

Eind 1982 werd de 5 Turbo opgevolgd door de 5 Turbo 2. Technisch was de auto identiek, maar in een eenvoudigere uitvoering. De Turbo 2 had de interieuruitrusting van de 5 Alpine met het bekende standaard dashboard en de stoelen met losse hoofdsteunen en lendensteunen. De bumpers, dakranden, skirts en accenten op de wielen waren niet meer in een contrasterende kleur gespoten, maar in het zwart uitgevoerd. Op de portieren was in grote letters “Turbo 2” te lezen. Ook de aluminium portieren en dak waren verdwenen waardoor de Turbo 2 30 kilo zwaarder was dan de Turbo 1. De Turbo 2 kende twee opties: elektrisch bediende portierruiten en metallic lak. De 5 Turbo 2 werd tot en met 1986 gemaakt.

Van de 5 Turbo werden er 1690 gemaakt, de 5 Turbo 2 werd 3180 keer geproduceerd.

Renault vestigingen