088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 5 GT Turbo,

Na 12 jaar was het tijd voor een nieuwe vijf en dat was geen eenvoudige opgave voor Renault. Renault koos er bewust voor een totaal nieuwe auto te ontwikkelen, die wat betreft uitstraling duidelijk kenmerken van zijn voorganger overnam. De nieuwe Renault 5 heet wederom 5, Supervijf zelfs (Supercinq in het Frans). Een belangrijk verschil met zijn voorganger was de plaatsing van de motoren die nu allemaal dwars voorin te vinden waren, wat ten goede kwam aan de beschikbare interieurruimte.

In het voorjaar van 1985 verscheen de Renault 5 GT Turbo. De GT Turbo was een snelle auto, die zijn innerlijke kracht duidelijk aan de buitenzijde liet zien. Voorin onder de motorkap lag de bekende 1397cc motor voorzien van een Garrett T2 turbocompressor met intercooler. Hierdoor kon een vermogen van 115 pk worden geleverd bij 5750 tr/min en een koppel van 165 nm bij 3000 tr/min. Dankzij een zeer bescheiden gewicht van 830 kg zorgde dit voor flitsende prestaties. De topsnelheid lag net boven de 200 km/h en binnen de 8 seconden vanuit stilstand werd de 100 km/h aangetikt.

Om vapour-lock te voorkomen (luchtbellen in de brandstofleiding), werd in de buurt van de carburateur een extra ventilator geplaatst om extra koellucht naar deze omgeving te brengen. De versnellingsbak werd uit de 11 Turbo overgenomen, maar kreeg een andere eindoverbrenging. De voorwielophanging was van het McPherson type en de achtertrein bestond uit 4 torsiestaven. De auto stond maar liefst 38 mm lager op zijn wielen dan de standaard auto. De GT Turbo had een geringe neiging tot overhellen in de bochten en de besturing kreeg een directere overbrenging. Er werden specifieke lichtmetalen velgen standaard gemonteerd, voorzien van 175/60 R13 banden.

Renault 5 GT Turbo foto’s


De buitenzijde

De buitenzijde was flink aangepast met skirts, spatbord verbreders en andere voor-en achterbumper. Het interieur verschilde met name van de tammere vijfjes door zijn sportstoelen met goede ondersteuning van lenden en bovenbenen, een driespakig sportstuur met gedeeltelijk leren bekleding, een compleet dashboard met turbodrukmeter en een sportieve, apart gestileerde pookknop.

In 1987 werd phase II van de 5 GT Turbo uitgebracht. De auto werd voorzien van een nieuwe carburateur, verbeterde pingelsensor en nog wat andere aanpassingen. Het vermogen steeg naar 120 pk bij een gelijk toerental. Er werden nieuwe 5-spaaks lichtmetalen wielen aangebracht en de grille en bumpers werden aangepast.

In een aantal Europese landen werd eind jaren tachtig een katalysator verplicht, hieraan kon de 5 GT Turbo niet voldoen. Daarom werd in sommige landen (bijv. Duitsland) de 5 GTE uitgebracht, een model qua uiterlijk gelijk aan de GT Turbo, maar voorzien van een 1,7 liter F-serie motor met katalysator, bekend uit de 5 GTX. In 1990 nam Renault waardig afscheid van de 5 GT Turbo met de Bleu Sport serie. De carrosserie werd in de donkerblauw metallic kleur Bleu Sport uitgevoerd.

In 1991 was het tijd voor de Clio 16V, met een sterke 16-klepper en geen turbo meer, het einde van een tijdperk.

Renault vestigingen