088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 5 Alpine / Alpine Turbo,

In 1972 werd de revolutionaire Renault 5 geïntroduceerd. Met deze nieuwe auto was Renault zijn tijd ver vooruit. Binnen een lengte van 3,50 meter werd ruimte voor 4 volwassenen geschapen en er bleef voldoende plaats over voor bagage. In eerste instantie met een 845cc uit de Renault 4 en een 956cc uit de Renault 8. Het werd dus tijd voor wat vuurwerk onder de motorkap. In 1974 verscheen de 5 LS met de 1289cc motor uit de Renault 12 TS die 64 pk leverde. De LS bleef slechts 1 jaar in het gamma en werd opgevolgd door de meer bekende 5 TS, met als enige verschil de voorstoelen met vaste open hoofdsteunen.

In maart 1976 kwam Renault met de echte sportversie van de 5, de Alpine. Zoals het een echte Alpine betaamd werd de auto in Dieppe gebouwd bij Alpine zelf. De Alpine was makkelijk te herkennen aan z’n grotere voorbumper met ingebouwde Cibié verstralers. De 13 inch wielen waren van het type Gordini, maar konden ook voor lichtmetalen wielen van een bijzonder ontwerp worden gewisseld. Een sportieve rode striping op de zijkant met de vermelding “A5” en een fraaie spiegel maakten het agressieve uiterlijk van deze compacte Golf GTI killer compleet. Het instrumentarium werd uit de TS overgenomen.

De nieuwe 1397cc motor in de 5 Alpine was een doorontwikkeling van de bekende 1.3 liter krachtbron. Het maximale vermogen van 93 pk werd bij 6400 tr/min geleverd. Met zijn 850 kilo haalde de Alpine makkelijk 170 km/h. De voorwielen werden aangedreven door een handgeschakelde vijfbak. Uiteraard werd het onderstel aangepast, de 5 Alpine stond lager op zijn wielen en de afstemming van de torsievering werd stugger en hij werd voorzien van een stabilisatorstang voor en achter.

Van de 5 Alpine kon ook een Coupe versie worden verkregen, in principe de auto die diende als basis voor de populaire merkencup. In een aantal landen kreeg de Alpine een andere naam, vanwege merkrecht conflicten. In Engeland werd hij verkocht onder de naam Gordini, in Spanje als Copa. In de zomer van ’79 onderging de 5 zijn eerste belangrijke aanpassing, waarbij een het interieur compleet vernieuwd werd. De 5 Alpine kreeg ook andere stoelen met losse hoofdsteunen en afzonderlijke lendensteunen. Technische wijzigingen werden voor modeljaar 1981 doorgevoerd, nadat ook de striping iets werd gewijzigd. In navolging van de “dikke” turbo stapt Renault met de 5 Alpine Turbo het nieuwe tijdperk in. De bestaande 1.4 liter motor werd voorzien van een turbocompressor, waardoor het vermogen toenam tot maar liefst 110 pk bij 6000 tr/min. Een topsnelheid van 185 km/h werd hiermee mogelijk net als een acceleratie van 9,1 seconden van 0 naar 100 km/h. De auto was makkelijk te herkennen aan standaard lichtmetalen velgen van een nieuw ontwerp, de vierkante, zwarte buitenspiegel en nieuwe striping. De stoffen bekleding werd vervangen door luxe velours.

De naam Alpine verdween in april 1984 voorgoed van de Renault 5. Op dat moment werd het de Renault 5 Lauréate Turbo, deze werd in een aantal landen Le Car Turbo genoemd. Deze bleef tot begin 1985 leverbaar en werd opgevolgd door de Super 5 GT Turbo.

Renault 5 Alpine / Alpine Turbo foto’s


De specialist voor de Renault 5

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen