088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 19 16V,

De Renault 19 volgde de Renault 9 en 11 in 1988 op. In de tweede helft van 1989 werd de Renault 19 16V geïntroduceerd. De 1.8 liter motor beschikte over een dubbele bovenliggende nokkenas die 16 kleppen bediende. De motor had een vermogen van 137 pk bij 6500 tr/min. Het koppel bedroeg 161 nm bij 4250 tr/min. De topsnelheid van deze snelste 19 bedroeg 215 km/h en hij sprintte in 8,5 seconden naar 100 km/h.

Het front werd voorzien van dubbele koplampen en andere bumpers met richtingaanwijzers en mistlampen. De achterbumper was ook anders van vorm en de achterklep was voorzien van een sportief ogende spoiler. Alle kunststof delen werden ook in de kleur van de auto meegespoten, wat de auto goed deed. Het interieur was voorzien van forse kuipstoelen met hoge opstaande randen voor optimale steun in snelle bochten.

De Renault 19 16V was leverbaar in drie carrosserievarianten: driedeurs, vijfdeurs en Sedan (Chamade genaamd). Het onderstel werd overgenomen van bestaande 19-varianten en op kleine details aangepast. De auto bleef echter altijd zijn Franse afkomst trouw, de afstelling van het onderstel was zeker niet Duits hard. In Nederland werd de 19 16V altijd geleverd met katalysator, waarmee het vermogen 137 pk bedroeg. De auto’s met katalysator waren aan de buitenzijde herkenbaar door de kleine luchthapper op de motorklep.

In 1991 werd de cabriolet versie geïntroduceerd, waarbij ook de 16V motor werd toegepast. De cabriolet werd ontwikkeld met de Duitse specialist Karmann, deze verzorgde ook de carrosserie aanpassingen, waarna de auto bij Renault zelf werd afgebouwd. De auto had een zeer fraaie kapconstructie waarbij het dak onder een klep met 2 bulten kon worden opgeborgen. De lichtmetalen velgen van de Clio 16V werden ook onder de 19 16V cabriolet gebruikt.

In het voorjaar van 1992 werd de 19 serie opgefrist met een aangepaste neus en een andere achterlicht partij. Ook werden nieuwe velgen met 5 spaken toegepast. In het interieur werd het dashboard minder hoekig.

De 19 werd eind 1995 vervangen door de Mégane, maar voor de 16-kleppers was het al eerder voorbij. Tot half 1996 bleef de cabriolet in productie, echter niet meer met een 16V motor, maar met een 1.8 liter 8-klepper onder de aanduiding RSi.

Renault 19 16V foto’s


De specialist voor de R19

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen