088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 18 Turbo,

In het voorjaar van 1978 werd de Renault 18 geïntroduceerd. Een klassiek gelijnde vierdeurs sedan op een onderstel dat voor een belangrijk deel met de 12 overeenkwam. De serie werd in de loop der jaren flink uitgebreid een break (stationcar) en een diesel uitvoering. In juli 1980 werd de meeste interessante versie toegevoegd: de Renault 18 Turbo. De 1565 cc 4 cilinder werd hiervoor gebruikt, die uit de Renault 16 bekend was.

Door een turbocompressor met tussenkoeler toe te passen, werd een flink vermogen uit de 1.6 liter gehaald, maar liefst 110 pk. Een riant koppel van 181 nm was al beschikbaar bij 2250 tr/min, zeer goede waardes voor die tijd. De 18 Turbo haalde hiermee een topsnelheid van 185 km/h en een flinke acceleratie.

Om deze krachten in goede banen te leiden, werd de voorwielophanging aangepast en de verhoudingen van de vijfbak werden afgestemd. Het exterieur werd ook aangepakt, zodat iedereen meteen zag dat we hier te maken hadden met de snelste 18. De meeste 18 Turbo’s werden voorzien van fraaie lichtmetalen wielen van een specifiek ontwerp, al waren de eerste auto’s nog voorzien van stalen velgen.

Op de flanken werd een striping aangebracht van smalle strepen met daarin de vermelding “Turbo”. De bagageklep beschikte over een beschaafde spoiler die doorliep langs de lichtunits. Onder de voorbumper was ook nog een spoiler te vinden. Er waren ook Turbo typeplaatjes zichtbaar op de grille en de achterklep. Het interieur werd ook aangepast en de stoelen en bank waren bekleed met een dikke velours stof. De voorstoelen hadden smalle rugleuningen met lendesteunen. De Renault 18 Turbo had het dashboard van de Fuego met het instrumentarium onder een afgeronde overkapping. De middenconsole beschikte over een turbocompressor meter.

Tijdens de autotentoonstelling van Parijs werd ook de 18 Break Turbo voorgesteld. De auto had dezelfde uiterlijke kenmerken als de sedan. Er waren ook wijzigingen bij de overige modellen. Zo waren de deurgrepen zwart in plaats van verchroomd geworden en de oranje richtingaanwijzers werden wit. Het vermogen nam toe naar 125 pk, terwijl het koppel gelijk bleef. In de zomer van 1984 verscheen de Type 2, waarbij allerlei wijzigingen werden doorgevoerd. De strepen op de zijkant werden vervangen door de letters “Turbo”. De velgen werden vervangen door exemplaren van de Fuego Turbo met kleinere spaken. Het interieur werd grondiger aangepakt, er werd namelijk een nieuw dashboard geplaatst met een rechthoekige overkapping. In de zomer van 1985 gaat de 18 zijn laatste fase in, in ons land Versailles genoemd. De Turbo was hier al niet meer van de partij. In 1986 werd de 18 opgevolgd door de Renault 21.

Renault 18 Turbo foto’s


De specialist voor de R18 Turbo

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen