088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 17 Gordini,

In 1975 kwam Renault met de Renault 17 Gordini, een coupé met sportieve ambities. De 17 (en de 15) waren echter al vanaf 1971 op de markt op basis van de Renault 12. De 17 beschikte over dezelfde carrosserievorm als de 15, echter met een aantal afwijkende details. De 17 had 4 ronde koplampen, driehoekige ruitjes achter de portieren die neerdraaibaar waren en een aluminium rooster over de achterste zijruiten. Het dashboard en de inrichting daarvan was bij beide modellen gelijk.

De Renault 17 had aanvankelijk 2 motoren, een 1565 cc bekend van de 15 en 16 en een 1605 cc injectiemotor van 108 pk. Deze laatste was de eerste jaren leverbaar als TS en verder technisch gelijk aan de 12 Gordini. De 17 had met deze motor een topsnelheid van ruim 180 km/h. Er werd gebruik gemaakt van dezelfde achteras en de snelle coupé had vier schijfremmen rondom. De voorwielen werden aangedreven door een handgeschakelde vijfbak. De 17 TS beschikte ook over de fraaie stalen Gordini wielen van de 12. De Renault 17 was er in een variant met vast stalen dak of als Découvrable. Deze laatste versie had een elektrisch roldak met vier neerdraaibare ruiten, wat voor een targa-achtig effect zorgde. Het dashboard was voorzien van vier afzonderlijke klokken. De naam Gordini werd pas aan de 17 verbonden toen de 12 Gordini uit het programma werd genomen. Het typeplaatje was het enige verschil tussen de TS en de Gordini. In 1976 onderging de 17 een facelift. De koplampen en grille worden van elkaar gescheiden, de motorkap werd vlakker en de achterlichten werden met elkaar verbonden door een reflectorstrook.

Renault exporteerde de 17 ook naar de Verenigde Staten. De 17 behield in dat land altijd de toevoeging Gordini, bij de tweede versie volledig uitgeschreven over de flanken van de auto. De 17 bleef tot 1979 in productie en werd in 1980 opgevolgd door de Fuego, een modern gestileerde coupé die in 1983 als Turbo variant verscheen.

Renault 17 Gordini foto’s


De specialist voor de R17 Gordini

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen