088 - 463 46 90
Model afbeelding

De Renault 12 Gordini,

De Renault 12 Gordini werd in 1970 geïntroduceerd en was een heel andere auto dan de 8 Gordini. De 8 Gordini had de motor en aandrijving achterin zitten, de 12 Gordini had de motor voorin en de aandrijving op de voorwielen.  De motor kwam uit de 16 TS en werd door Gordini opgepept. Uit 1565cc werd een vermogen van 125 pk gehaald en dat was ruim voldoende voor een auto die slechts 980 kg woog, de Renault 12 Gordini haalde hiermee 185 km/h.

Ten opzichte van de standaard Renault 12 had de Gordini verscheidene opvallende details. De eerste auto’s werden geleverd in het bekende Gordini blauw met dubbele witte strepen over de flanken, motorkap en kofferklep. De rally versie werd geleverd zonder bumpers, maar was voorzien van twee gele Cibié-verstralers onder de grille. De 12 Gordini had een tank met een inhoud van maar liefst 85 liter, waardoor de vloer hoger kwam te liggen.

De wielophanging werd aangepast, waardoor de auto wat lager kwam te staan. De remmen bestonden uit geventileerde schijven voor en schijven achter. De 12 Gordini had speciale stalen velgen die al snel de naam Gordini-wielen kregen. Later werden ook de standaard Renault 12 kleuren leverbaar voor de Gordini. Gedurende zijn looptijd werd de Gordini elk jaar op diverse punten aangepast en verbeterd.

De Renault 12 Gordini kon naast een rally variant ook in een comfort versie worden geleverd met de interieuraankleding van de simpele TL en later de TS (voorzien van stoelen met aangehechte hoofdsteunen). In de standaard rally-uitvoering was de 12 Gordini zo licht mogelijk uitgevoerd, met bijv. kartonnen portierbekleding en stoelen van een simpel buizenframe waartussen een zitting en rugleuning waren gespannen. In totaal zijn er 5.188 Gordini 12’s gebouwd.

Toch ging de Gordini aan de andere kant van de oceaan in Argentinië verder onder de naam 12 Alpine in 1977. Deze auto was voorzien van een 1397cc motor uit de 5 Alpine die 110 pk leverde bij 6200 tr/min. Eind 1975 onderging de 12 een facelift met grotere achterlichten, hoger geplaatste voorbumper en nieuwe grille. De 12 Alpine was alleen leverbaar in de kleur zwart met goudkleurige accenten. Op de zijkant was “Alpine”te lezen en de wielen waren voorzien van een goudkleurig laagje. Het interieur was ook aangepast naar de smaak van de lokale bevolking en de zitplaatsen waren voorzien van geel/beige skai bekleding. De 12 Alpine had een topsnelheid van 175 km/h.

Renault 12 Gordini foto’s


De specialist voor de R12 Gordini

Bij VKV Renault zijn we in het bezit van het enige Renault Sport Experience Center in Nederland. Wij zijn hiervoor gekozen door onze passie voor bijzondere en sportieve Renault modellen. Dit geldt zowel voor de nieuwe Renault Sport uitvoeringen als de vele youngtimers en klassiekers die dit mooie merk rijk is.

Wij hebben diverse technische specialisten op verschillende vestigingen die ontzettend veel weten over de klassieke modellen. Daarnaast vinden zij het ontzettend leuk om te werken aan deze auto’s. De afwisseling tussen werken aan een hypermoderne sportieve uitvoering van bijvoorbeeld de Renault Clio of Mégane én het sleutelen aan een sportieve Renault GT Turbo of Alpine A110 is voor hen de ideale werkdag.

Bent u dus een trotse bezitter van deze mooie auto en bent u op zoek naar een geschikt adres voor het onderhoud aan uw auto? Of wilt u gewoon meer weten? Laat het ons dan weten!

Renault vestigingen