Het laatste nieuws

Altijd op de hoogte van het laatste VKV Nissan nieuws.

Nieuwe Nissan Qashqai

Nieuwe Nissan QASHQAI: flinke upgrade voor design, technologie en prestaties

De Nissan QASHQAI is op vier fronten verbeterd en gewijzigd. Het aangescherpte design is nog tijdlozer. Het interieur oogt kwalitatief hoogwaardiger. De prestaties zijn verbeterd en Nissan heeft nieuwe intelligente mobiliteitstechnologie toegevoegd.

De wijzingen zijn voor een belangrijk deel ingegeven door de ervaringen van QASHQAI-rijders. Nissan wil de leidende positie van dit model in zijn segment vasthouden. Bij zijn introductie in 2007 was de QASHQAI een ware pionier. Hij is altijd geprezen om zijn vertrouwde rijgedrag. Door een flink aantal verbeteringen stuurt het nieuwe model nog scherper en verfijnder. Innovatieve technologieën zijn toegevoegd en de veiligheid is naar een hoger niveau getild.

Nieuwe Nissan QASHQAI in detail

De Nissan QASHQAI schrijft autohistorie. In de eerste plaats doet hij dat met zijn pioniersrol in het C-SUV segment. Hij is de onbetwiste leider in dit segment met een marktaandeel van 10,3%, ondanks dat de concurrentie flink is toegenomen. Op dit moment telt het segment meer dan twintig modellen van verschillende merken.

De QASHQAI is eenvoudigweg het succesvolste model in de 83-jarige historie van Nissan in Europa. Er zijn 2,3 miljoen exemplaren verkocht sinds de introductie in 2007. Dit model heeft bovendien meer dan tachtig prijzen gekregen, inclusief negentien ‘Car of the Year’ titels. Het succes is voor een groot deel te danken aan een combinatie van eigenschappen die van de QASHQAI de ultieme ‘urban Crossover’ maken. Hij is praktisch en aantrekkelijk. Het is een SUV met de afmetingen, de rijdynamiek en de gunstige gebruikskosten van een hatchback. De vele aanpassingen zijn gericht op het vasthouden van zijn leidende positie in Europa.

Nieuw ontworpen stoelen voor meer comfort

Het comfort van de QASHQAI krijgt van meet af aan de handen op elkaar bij de gebruikers. Om die beleving te versterken, zijn de voorstoelen vanaf de uitvoering N-Connecta voorzien van een compleet nieuw ontwerp met een langere zitting en hogere randen. Ook de rugleuning is langer en voorzien van een taps toelopende vorm op schouderhoogte. De achterzijde van de rugleuningen is anders van vorm. Ze zijn afgewerkt met krasbestendig kunststof en voorzien van opbergzakken. Door de rankere vorm is er achterin meer ruimte voor de knieën. De uitvoering Acenta heeft nieuwe, duurzamere stoelbekleding.

Feedback van klanten resulteerde ook in verbeterde infotainmentsystemen. Het NissanConnect infotainmentsysteem met DAB digitale radio en satellietnavigatie heeft een slimme, nieuwe gebruikersinterface. NissanConnect is standaard vanaf de uitvoering N-Connecta en optioneel voor de Acenta. In de dakconsole met de interieurverlichting is nu ook de microfoon voor handsfree bellen geïntegreerd. Deze plek zorgt voor een storingsvrije ontvangst. Verder biedt het ruime en veelzijdige interieur allerlei slimme bergruimtes.

Nieuw BOSE Premium audiosysteem

De uitvoeringen Tekna (optioneel) en Tekna+ hebben een volledig nieuw BOSE Premium audiosysteem met acht luidsprekers. De digitale BOSE-versterker met acht kanalen en digitale signaalverwerking is onder de passagiersstoel gemonteerd. Door de komst van het BOSE Premium soundsystem zijn nu drie audiosystemen beschikbar voor de QASHQAI. De andere systemen zijn aangepast aan het gewijzigde interieur en leveren hogere audioprestaties. 

Design Nissan Qashqai nog tijdlozer

Nissan heeft het uiterlijk verder aangescherpt. Hiermee heeft de Nissan QASHQAI een meer premium uitstraling. De aanpassingen betreffen een compleet nieuw front waarin Nissans nieuwe ‘V-motion’ grille met een groter merkembleem de aandacht opeist. Midden onder de bumper zitten twee nieuwe horizontale stroken. De mistlampen zijn meer geïntegreerd in het ontwerp en lager gepositioneerd.

De koplampunits zijn eveneens nieuw van vorm, met een duidelijk verschil tussen de halogeenunits op de Visia, Acenta en de N-Connecta en de full LED-koplampen op de Tekna en de Tekna+ (optioneel voor de N-Connecta). De halogeenkoplampen hebben nieuwe boemerangvormige dagrijverlichting, bestaande uit negen LED’s in plaats van zes. De lenzen zijn dikker en dat draagt bij aan de tijdloze en hightech uitstraling van de  nieuwe QASHQAI.

De uitvoeringen met full LED-koplampen hebben eveneens een andere boemerangvormige signatuur voor de dagrijverlichting. Die verlichte band met LED’s loopt nu door bovenlangs de lampunits. De dimlichten zijn nu bovendien voorzien van het Adaptive Front Lighting System (AFS). De lichtbundels bewegen in de bocht mee, afhankelijk van de snelheid en de stuurinput. Het is de eerste keer dat Nissan AFS toepast in Europa. Het systeem zorgt voor meer zicht in bochten bij het rijden in het donker en dientengevolge ook voor meer veiligheid. Voor grootlicht fungeren de geïntegreerde units voor dagrijverlichting en richtingaanwijzers met behulp van vier nieuwe LED-reflectoren.

De vernieuwde motorkap wordt gekenmerkt door scherpere lijnen met een radius van slechts vijf millimeter. Het is een technisch hoogstandje om zulke scherpe vouwen in een stuk plaatwerk te krijgen en het versterkt de krachtige uitstraling van de QASHQAI. De achterzijde van de nieuwe QASHQAI is eveneens bijgewerkt. Vanaf de N-Connecta heeft de achterbumper zilverkleurige inzetten. Het motief van de boemerangvormige LED-achterlichten is verder doorgetrokken waardoor de achterzijde breder lijkt. Het inwendige van de lampunits is wat donkerder dan voorheen.

Aandacht voor designdetails is nergens meer evident dan bij de parkeersensoren. Ze zijn nu volledig vlak geïntegreerd in de bumpers en derhalve niet zichtbaar. Een detail dat bijdraagt aan het beeld van premium kwaliteit. Van opzij gezien is de QASHQAI te herkennen aan nieuw ontworpen lichtmetalen wielen van 17, 18 en 19 inch. De grootste exemplaren hebben twee designelementen die nieuw zijn voor Nissan in Europa. Dat zijn spaken met subtiele uithollingen en kleine vlakjes in de rand van de velg.

Meer zelfvertrouwen

Het rijgedrag van elke Nissan schept vertrouwen. De wegligging is soepel en verfijnd met een precieze besturing en handling, zowel op snelwegen als op buitenwegen en in stadsverkeer. Dat geldt ook voor de Nissan QASHQAI. Deze eigenschappen zijn dankzij een aantal aanpassingen naar een nog hoger niveau getild.

De engineers van Nissans ontwikkelingsteam bij het Nissan Technical Centre Europe maakten gebruik van de input van QASHQAI-rijders. Op het gebied van comfort is gekeken naar een stabielere carrosserie en betere opvang van schokken. Dat is gelukt door de kortere veerweg en verbeterde rubberen componenten van de schokdempers. De stijfheid van de stabilisatiestangen is vergroot wat gunstig is voor de handling. De carrosserie beweegt minder bij het rijden over grote oneffenheden door wijzigingen aan het Active Ride Control systeem.

De handling wordt gekenmerkt door een meer vertrouwenwekkend gevoel en stabiliteit in scherpe bochten. Dat is bereikt door een dikkere stuurkolom en een aanpassing in de mate van stuurbekrachtiging rond de middenstand. Nieuwe technologie, genaamd Active Return Control, betekent dat het stuurwiel meer natuurlijk naar de middenstand terugkeert. Ook nieuw is een dynamische stuurdemper om vibraties te onderdrukken.

Nieuwe Nissan Intelligent Mobility technologie, inclusief ProPILOT

Nissan Intelligent Mobility staat voor geavanceerde technologie. Een vertrouwd en tegelijk opwindend rijgedrag zijn het doel, maar ook connectiviteit met internet en veiligheid op de weg. Met de nieuwe QASHQAI gaat Nissan op dit vlak nog een stap verder. Begin 2018 wordt ProPILOT geïntroduceerd. Het is de eerste fase op weg naar volledig autonoom rijden. ProPILOT kan het sturen, accelereren en remmen op een rijbaan van de snelweg overnemen. Het is gebaseerd op drie systemen – Lane Keep Assist (LKA), Intelligent Cruise Control (ICC) en Traffic Jam Pilot (TJP). ProPILOT is in te schakelen met een knop op het stuurwiel. Informatie verschijnt in de display tussen de meters. In aanloop naar de marktintroductie van ProPILOT worden meer details vrijgegeven.

Meer Nissan Intelligent Mobility technologieën zijn aanwezig bij de QASHQAI. Rear Cross Traffic Alert is voor het eerst beschikbaar en vermindert het risico op een aanrijding bij het achterwaarts wegrijden uit een parkeervak. Het systeem waarschuwt de bestuurder als verkeer nadert met behulp van licht- en geluidssignalen.

Intelligent Emergency Braking zit al op de QASHQAI vanaf 2014, maar nu herkent het ook overstekende voetgangers dankzij Pedestrian Recognition, dat informatie van de  frontcamera en frontradar combineert. Blind Spot Warning werkt nu met radargegevens in plaats van camerabeelden. Daardoor kan het achteropkomende verkeer in een grotere hoek signaleren en accurater waarschuwen.

Traffic Sign Recognition, Intelligent Driver Alertness, Intelligent Park Assist, Intelligent Around View Monitor en Lane Departure Warning werken eveneens nauwkeuriger door technologische aanpassingen. Nieuw voor de QASHQAI is Stand Still Assist (SSA), met aanvullingen als Hill Start Assist (HSA) op modellen met handgeschakelde transmissie. SSA houdt de auto op de rem tot aan drie minuten. Staat hij langer stil dat wordt automatisch de elektrische parkeerrem geactiveerd. SSA werkt op hellingen maar ook op een vlakke weg. De bestuurder kan dus altijd de voet van het rempedaal halen zonder dat de auto wegrolt.

De nieuwe QASHQAI behoudt de in 2014 verkregen vijf sterren Euro NCAP veiligheidsranking.

Standaarduitrusting, opties en accessoires

Elke nieuwe Nissan QASHQAI heeft zes airbags, handbediende airconditioning, Tyre Pressure Monitoring System, DAB+ digitale radio, Bluetooth-connectiviteit, cruise control met snelheidsbegrenzer en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

Afhankelijk van de uitvoering is de QASHQAI ook voorzien van climate control met twee zones, automatisch inschakelende koplampen en ruitenwissers, elektrisch inklapbare buitenspiegels en privacyglass achter. Tot de vele opties behoort een panoramadak met elektrisch oprolbare zonwering, side styling bars, een hondenrek, dakrails en een elektrisch uitklapbare trekhaak.

Efficiënte krachtbronnen

Voor de nieuwe QASHQAI is te kiezen uit benzine- en dieselmotoren, handgeschakelde zesbak of automatische X-tronic CVT transmissie en twee- of vierwielaandrijving. De 1,5-liter dieselmotor van 81 kW (110 pk) valt op door een lage CO2-emissie van 99 g/km en een toonaangevend laag brandstofverbruik van gemiddeld 3,8 l/100 km.

Bekijk acties nieuwe QASHQAI

 

Ga naar overzicht

Deel dit
bericht