088 - 463 46 90

Het laatste nieuws

Altijd op de hoogte van het laatste VKV nieuws.

INFINITI onthult Project Black S

  • Project Black S verkent de mogelijkheden voor een nieuwe INFINITI high-performance model lijn
  • De radicale herinterpretatie van de INFINITI Q60 sportcoupé zinspeelt op een performance hybride aandrijflijn, geïnspireerd door een Formule 1 Energy Recovery System (ERS)
  • Uitgebreid gebruik van koolstofvezel in het aangepaste ontwerp voor betere aerodynamische prestaties en koeling
  • Maakt zijn publieke debuut op de Autosalon van Genève

 INFINITI’s Project Black S verkent de mogelijkheid voor een nieuw INFINITI performance model lijn, met unieke technologie geïnspireerd op de Formule 1.

De radicale herinterpretatie van de INFINITI Q60 coupé, Project Black S is voorzien van een nieuw, opvallend, aerodynamisch geoptimaliseerde design. Hij suggereert hoe een performance hybride aandrijflijn – ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Renault Sport Formula One Team – de prestaties en dynamiek van een INFINITI productie auto kan verbeteren.
De performance hybride aandrijflijn wordt onderzocht door middel van Project Black S en is voorzien van een ‘Energy Recovery System’ (ERS) om vermogen en koppel te verhogen. Het resultaat is een continue, significante en vertragingsvrije acceleratie. Het systeem is geïnspireerd op het dual-hybride systeem uit de Formule 1 en bestaat nog niet in bestaande auto’s voor de openbare weg.

Een nieuwe ‘Black S’ range, tentoongesteld door het nieuwe concept, kan het maximale niveau van prestatie en dynamische mogelijkheden van INFINITI laten zien. Het bedrijf gelooft dat er potentieel is voor een ‘Black S’ range met hoger vermogen en koppel met innovatieve aandrijflijnen, nieuwe of opgewaardeerde ophangsystemen en unieke design elementen.
De onthulling van de Project Black S concept op de 2017 Geneva Motor Show helpt om potentiele interesse in high-performance INFINITI auto’s te meten.

Project Black S: in samenwerking met Renault Sport Formula One
•    Project Black S is een viering van INFINITI’s relatie met het Renault Sport Formula One Team
•    Twee alliantie partners werken samen om een op Formule 1 geïnspireerde performance hybride aandrijflijn en koolstofvezel carrosserie te ontwikkelen.

INFINITI is de premium autofabrikant binnen de Renault-Nissan Alliantie en technische partner van het Renault Sport Formula One Team, dus het is logisch dat we bij elkaar komen om de mogelijkheid voor innovatieve high-performance hybride technologie voor onze klanten te verkennen.” Roland Krueger, President van INFINITI

Na vijf jaar als sponsor in de Formule 1, maakte INFINITI de overstap naar een technisch partnership in 2016. Het bedrijf heeft het Renault Sport Formule One Team ondersteund in de ontwikkeling van een dual-hybride aandrijflijn met een ‘Energy Recovery Systeem’ (ERS) en borduurt voort op haar expertise van hybride technologieën.

Deze technische samenwerking heeft INFINITI in staat gesteld om het potentieel te onderzoeken voor een variant van het ERS-systeem voor op de openbare weg, een primeur. Met meerdere links naar de autosport is Project Black S de eerste consumentgerichte auto geïnspireerd op de Formule 1 binnen de Renault-Nissan Alliantie. INFINITI heeft ook een beroep gedaan op de expertise van het team op het gebied van geavanceerde composietmaterialen om de koolstofvezel carrosserie-elementen voor project Black S te creëren.

INFINITI blijft profiteren – operationeel en technisch – van haar positie binnen de bloeiende Renault-Nissan alliantie. De 18-jarige alliantie verkocht in 2016 bijna 10 miljoen voertuigen, één op de negen van alle auto’s die wereldwijd verkocht werden. De alliantie kende een omzetgroei van 16,8% ten opzichte van 2015 en is nu de vierde grootste autofabrikant. Een gecombineerde besparing van € 4,3 miljard werd bereikt door nauwere integratie en synergievoordelen.

Performance engineering: Formule 1 hybride technologie voor de weg
•    INFINITI onderzoekt de mogelijkheden voor een unieke op Formule 1 geïnspireerde hybride technologie in een productie-auto
•    Energy Recovery System kan bijdragen aan een stijging van 25% in vermogen voor INFINITI’s nieuwe 3.0-liter V6 twin-turbomotor

INFINITI loopt voorop met innovatieve nieuwe aandrijftechnologie voor consumenten, zoals de bekroonde 3.0-liter twin-turbo V6-motor en VC-Turbo, ’s werelds eerste productie-klare variabele compressieverhouding motor. Met Project Black S onderzoeken we hoe het unieke performance hybride Energy Recovery Systeem vanuit de Formule 1 aangepast kan worden voor gebruik op de openbare weg.” François Bancon, Vice President, Global Product Strategy, INFINITI

Met Project Black S verkent INFINITI de mogelijkheid om een unieke performance hybride aandrijflijn naar de openbare weg te brengen. Project Black S suggereert hoe meer vermogen en koppel kan worden gebruikt bij het combineren van de performance hybride technologie met de bekroonde 3.0-liter V6 twin-turbo motor. Een innovatief ‘Energy Recovery Systeem’ (ERS) kan bijdragen aan deze grotere prestatie.

In de Formule 1 toepassing maakt de technologie gebruik van twee soorten motor generator-eenheden (MGU) en een accu om elektrische energie terug te winnen, op te slaan en te recyclen. Het Renault Sport Formula One ERS-systeem is voorzien van een MGU-K eenheid om kinetische energie terug te winnen uit het remmen. Bovendien is er een MGU-H-unit  – gemonteerd op de turbo – om warmte-energie op te slaan uit de uitlaatgassen.

De teruggewonnen energie van elke van de MGU’ s wordt opgeslagen in lithium-ion batterijen, waarbij de teruggewonnen energie wordt gebruikt om de krukas en de turbinebladen van de turbocompressor sneller te laten draaien.
Project Black S onderzoekt hoe MGU-technologie, gecombineerd met high-rate ontladingsaccu’s, kan worden aangepast voor gebruik op de weg. Een productie auto met een performance hybride technologie geïnspireerd op de Formule 1 kan profiteren van meer vermogen en koppel en een constante en vertragingsvrije acceleratie. De aandrijflijn ingenieurs van INFINITI schatten dat een performance hybride ERS het vermogen met maximaal 25% zou kunnen verbeteren.

INFINITI is ervan overtuigd dat de Q60 sportcoupé het ideale platform is voor een performance hybride aandrijflijn en de concept auto die in Genève onthuld is biedt een scala aan verdere aanpassingen om maximale prestaties te realiseren. Deze omvatten een nieuw dubbel high-performance titanium uitlaat systeem, wat zorgt voor maximale efficiëntie van de luchtstroom door de aandrijflijn.

Project Black S laat ook zien hoe lichtgewicht 21-inch wielen en hoge prestatie banden kunnen worden ingezet voor een betere tractie. Bovendien is dit ook onderdeel van een gewichtsreductie programma om het extra gewicht van het performance hybride systeem te compenseren. Een ‘Black S’ productie-auto kan ook profiteren van verdere tuning en aanpassingen aan het chassis en de ophanging.

Op prestatie geïnspireerd ontwerp:
•    Project Black S helpt om een potentiele interesse in een ‘Black S’ range te onderzoeken
•    Uitgebreid gebruik van koolstofvezel helpt voor aerodynamische efficiëntie en zorgt voor nuttige gewichtsbesparing

Project Black S is een gedurfde en aangescherpte weergave van INFINITI’s sportieve DNA. Het laat ons verlangen zien om auto’s te creëren die zijn ontworpen om te presteren. Dit project heeft ons de mogelijkheid gegeven om te experimenteren met geavanceerde materialen om een esthetiek te creëren die geïnspireerd is op prestatie en gebaseerd op INFINITI’s banden met de autosport.” Alfonso Albaisa, Executive Design Director, INFINITI

De ‘Black S’ range toont INFINITI’s wens om een hoger niveau van prestaties en bestuurder betrokkenheid te realiseren. ‘Black S’ modellen zouden de huidige INFINITI-range kunnen uitbreiden met hogere prestaties, aandrijflijn ontwikkelingen, aangepaste chassis instellingen en een scala aan performance geïnspireerde ontwerp elementen. De invoering van een ‘Black S’ range zal de reputatie van INFINITI als producent van premium auto’s verhogen.

Project Black S zinspeelt op agressievere INFINITI’s met hogere prestaties. Het ontwerp werd geleid door INFINITI’s Londense studio in Paddington, onder leiding van het INFINITI Global Design Center in Japan. Het INFINITI Designteam in London heeft een interpretatie van de Q60 sportcoupé gemaakt met een door Formule 1 geïnspireerde, performance hybride aandrijflijn in het achterhoofd.

De concept auto is afgewerkt in mat grijs en zwart. Een hoogglans zwarte trim vervangt het chroom op de standaard auto, die de dubbele boog grille en de lijnen van de halvemaan-cut C-stijl omringt. Het uitgebreide gebruik van koolstofvezel verheft het Project Black S concept model boven andere INFINITI-modellen. Het gebruik van koolstofvezel heeft ervoor gezorgd dat INFINITI dunne, bladvormige ontwerp vormen kon maken, wat niet mogelijk was geweest met traditionele materialen, zoals metaal of glasvezel.

De splitter op de voorkant, de diffuser, spatborden en side skirts zijn allemaal gemaakt van koolstofvezel om het gewicht te minimaliseren en downforce te verbeteren, terwijl extra dunne aero ‘blades’ in de dorpels voor de achterwielen zorgen voor luchtcirculatie rondom de onderzijde van de auto. Een grote vaste achtervleugel – ook gemaakt van koolstofvezel – staat trots op de kofferdeksel en verhoogt de down force.

Het productieproces van de Q60 is gebruikt om de diepe plooien en vloeiende lijnen van de sportcoupé te behouden in Project Black S. Voor het concept model hebben de designers van INFINITI een reeks van veranderingen aangebracht voor een meer gedurfd en agressiever ontwerp. Vergrote luchtinlaten aan de voorkant van de auto zijn meer effectief in het kanaliseren van koellucht naar de motorruimte en de remmen. De auto is aan de achterkant zo gevormd, dat circulerende lucht zo snel en efficiënt mogelijk kan ontsnappen. De verticale aero folies en de grote achtervleugel helpen hierbij door maximale downforce en stabiliteit bij hoge snelheden te bieden. Gesmede 21-inch aluminium wielen – benadrukt door wielkuipverbredingen – zijn groter, breder en lichter dan die van de standaard Q60. Dit zorgt voor een stoerdere uitstraling, maar vermindert ook de onafgeveerde massa.

Toekomst potentieel
Project Black S suggereert wat een ‘Black S’ range zou kunnen bieden aan klanten. Het debuut van de concept auto in Genève helpt om de potentiele interesse in gewaagde high-performance modellen met echte motorsport-technologie te peilen.

Ga naar overzicht

Deel dit
bericht